دکتر عبدالله در دوحه: رسیدن به صلح نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف است/ فضای منطقوی و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده است

گزارشگر:محمدامین سیرت - ۲۷ سرطان ۱۴۰۰

 

دور تازه‌ای از گفت‌وگوها، میان حکومت افغانستان و طالبان با سفر دکتور عبدالله عبدالله در رأس هیأت جمهوری اسلامی افغانستان، در قطر آغاز یافت.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، عطامحمد نور، رهبر شاخۀ جمعیت اسلامی، استاد محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح و باتور دوستم، فرزند معاون پیشین ریاست جمهوری، اعضای هیئت صلح در دیدار با سران طالبان روی میکانیزم دست یابی به صلح، حفظ دست آوردها، احترام به حقوق شهروندی و ختم جنگ گفتگو کردند.
ریاست هیات جانب دولت افغانستان را داکتر عبدالله عبدالله و ریاست جانب طالبان را ملا غنی برادر به عهده دارد.
هیئت گفت‌وگو کنندۀ صلح افغانستان روز جمعه، پس از مواصلت به شهر دوحه و دیدار با داکتر زلمی خلیل زاد، نماینده ویژهٔ وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا و دیدار با رهبری و اعضای هیئت مذاکره کننده صلح جمهوری اسلامی افغانستان، چاشت دیروز شنبه، مذاکره با تحریک طالبان را آغاز کردند و سپس مذاکره میان دو هیات، پشت درهای بسته ادامه یافت.
داکتر عبداله در سخنرانی اش در این نشست گفت که مردم افغانستان روز های دشوار را سپری می‌کنند. جنگ به شدت جریان دارد و قربانی اصلی آن مردم ما می‌باشد. ما به روح همه شهدا اتحاف دعا می‌کنیم.
او گفت که قبل از آمدن به دوحه با تمام بزرگان سیاسی و رهبری جمهوری اسلامی افغانستان مشوره‌های همه جانبه صورت گرفته و پیام همه یکی است که مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد و باید تمام انرژی و توان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای قطع جنگ و طرح یک آینده‌ی مشترک برای مردم افغانستان متمرکز گردد.
او گفت که می‌خواهم به وضاحت بگویم که حضور شماری از بزرگان سیاسی افغانستان در اینجا به شمول اعضای هیأت مذاکره کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان که از همه اقوام و گروه‌های اجتماعی نماینده‌گی می‌کنند، پیام‌آور عزم راسخ ما برای تأمین وحدت، مشارکت ملی معنی‌دار جهت نجات کشور از بحران فعلی در حمایت از صلح عادلانه و پایدار می‌باشد.

داکتر عبدالله خطاب به حاظران گفت که رسیدن به صلح نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف است. باور ما این است که فضای منطقوی و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده است. در حالیکه از حمایت همه کشورها، نهادهای بین المللی به ویژه سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های اسلامی، علمای مطرح جهان اسلام و پارلمان‌های کشورهای مختلف از رسیدن به راه حل صلح‌آمیز و تلاش‌های آنان قدردانی می‌کنیم. می‌خواهیم تأکید نماییم که مردم افغانستان خواهان ادامه‌ی حمایت‌های جهانی از پروسه صلح در کشور ما می‌باشند. ما از تسهیل و میانجی‌گری قطر به همکاری سازمان ملل متحد استقبال کردیم و آنرا برای پیشرفت مذاکرات مفید می‌دانیم.
عبدالله گفت که باور به راه حل نظامی و یا تاکید به پیروزی از راه زور و خشونت به جای نمی‌رسد. فقط سبب ادامه‌ی جنگ به انواع و اشکال متفاوت می‌گردد. افغانستان هنوز هم به بازسازی و روابط سازنده به منطقه و جهان نیاز دارد. اتصال اقتصادی منطقه نیازمند صلح و ثبات در افغانستان است. اجلاس دیروز در تاشکند که در آن همه کشورهای منطقه و جهان روی نقش تأمین صلح در افغانستان به منظور توسعه منطقوی تاکید کردند، یادآور همین موضوع است. اگر این فرصت به هدر برود ما همه در برابر خداوند (ج)، مردم، تاریخ و جهان مسوول می‌باشیم.
داکتر عبدالله گفت که این واقعیت است که مردم افغانستان به کمک جامعه جهانی در سال‌های پسین دستاوردهای زیادی مثل حق رأی در تعیین زعیم ملی و سرنوشت سیاسی، حقوق و آزادی‌های زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، حقوق قربانیان جنگ و سایر پیشرفت‌ها داشته اند. می‌دانیم که برداشت از این دستاوردها بین ما متفاوت است. اما باید تفاوت نظریات ما در معرض اراده و قضاوت جمعی مردم قرار گیرد. ما باید از تحمیل برداشت و نظریات خود به گونه‌ی غیرصلح‌آمیز خودداری کنیم.
در همین حال ملا برادر، رییس هیات طالبان در سخنانش گفت که اگر ملت آرام شود زنده گی باعزتی خواهیم داشت.
او خطاب به حاظران گفتت که ما باید از احتیاج دیگران خلاص شویم و وطن خود را آباد کنیم.
ملا برادر گفت که ما تاریخ باافتخار داریم. مردم زحمتکش و باغیرت هستیم. منابع و امکانات زیاد داریم. اگر ملت آرام شود به اطمینان می‌گویم که به زودترین فرصت زندگی راحت، آرام و باعزتی خواهیم داشت
او گفت که برای برآورده شدن این همه، یک نظام اسلامی مستقل، مرکزی و قدرتمند نیاز است و نیاز است که از خود خواهی‌ها، منافع و اغراض شخصی گذشت.
آقای برادر بیان کرد که افغانستان خانه همه افغانها است و همه افغانها حق زندگی در آن را دارند و حق خدمت و مسوولیت را دارند. برای رسیدن به این هدف از مسایل فرعی باید گذشت.

پیش از این، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، پیش از عزیمت به دوحه در یک نشست خبری در میدان هوایی کابل گفته بود که هیأت اعزامی افغانستان به دوحه با صلاحیت کامل می‌رود و امیدوار است که به نتایجی دست یابد.
حامدکرزی، رئیس جمهور پیشین نیز عضو این هیئت خوانده شده بود، اما او از رفتن به دوحه منصرف شده، در این نشست خبری گفت که در این مرحله لازم دیده شد که یک هیأت بلندپایه و با صلاحیت از افغانستان به هدف گفت‌وگو با طالبان به قطر برود.
آقای عبدالله در صحبت‌های خود، قبل از پرواز به سوی قطر گفت که هیأت جمهوری اسلامی افغانستان همه شمول است، از اراده‌ی مردم افغانستان نمایندگی می‌کند، از حمایت تمام جریان‌های سیاسی افغانستان برخوردار است و با صلاحیت کامل برای مذاکره با طالبان به قطر می‌رود. رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: شاید برای عده‌ای این سوال مطرح گردد در حالی‌که جنگ به شدت در چندین ولایت ادامه دارد شما چگونه برای مذاکره می‌روید. در شدت جنگ نیاز برای صلح نیز مطرح است. جنگ هر لحظه‌ای که توقف کند و ما به سوی صلح برویم به نفع مردم افغانستان است. به این اساس ما به تلاش‌های خود برای رسیدن به صلح ادامه می‌دهیم. او همچنان علاوه کرد که کوشش برای صلح یک عمل دوجانبه است.
او گفته بود که امیدوارهستیم که صلح مورد قبول همه به دست بیاید. از سوی دیگر قرار بود تا چند روز دیگر نشستی در مورد صلح افغانستان، در اسلام‌آباد برگزار شود.
منصور احمد خان،سفیر پاکستان در کابل، دیدار با شماری از چهره‌های مطرح افغانستان تاریخ برگزاری این نشست را ۱۷ الی ۱۹ جولای گفته بود. اما محمد عمر داوودزی، نماینده ویژه‌ی رئیس جمهور غنی، در امور پاکستان، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های خصوصی گفته است که کابل از کشور پاکستان، خواسته است که نشست اسلام‌آباد، در مورد صلح افغانستان، را به تعویق بی‌اندازد.
آقای داوودزی، افزوده است که آن‌ها[پاکستان] از سفر هیئت حکومت افغانستان در دوحه بی‌خبر بودند و نشست اسلام‌آباد بعد از عید با هماهنگی بیش‌تر برگزار خواهد شد.اما به دنبال خواست حکومت افغانستان، کشور پاکستان نشست اسلام آباد، به تعویق انداخت. منصور احمد خان سفیر پاکستان در کابل اعلام کرد که تاریخ تازه برای این نشست پس از عید اعلام خواهد شد. هیأت بلندپایه افغانستان، قرار است در این سفر با هیأت طالبان در قطر دیدار کند و پیرامون قضایای عمده‌ی مربوط به صلح با جانب مقابل بحث و گفت‌وگو کند.
پیش از این، گروه طالبان از سفر هئیت جمهوری اسلامی افغانستان در قطر، استقبال کرده بودند.
محمد نعیم وردک، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود که مذاکرات پیش از این آغاز شده و اگر هیئتی برای حل مشکلی بیاید، آنان آماده گفت‌وگو هستند. این هیأت در حالی به دوحه سفر می‌کنند که خشونت‌ها در کشور، بیش از پیش افزایش یافته و در دو ماه اخیر ده‌ها ولسوالی به دست جنگ‌جویان گروه طالبان، سقوط کرده‌است و انتظار می‌رود که این هیأت بتواند با جانب طالبان در مورد کاهش خشونت و آتش‌بس به توافق برسد.
پیش‌ از این گفته شده بود که گروه طالبان در برابر اعلام آتش‌بس سه ماه خواستار رهایی هفت هزار زندانی خود و نیز حذف نام رهبران‌شان از فهرست سیاه شده است.
این گروه هم‌چنان به گفته منابع دولتی، برای اولین موضع خود را درباره نظام آینده و نیز قانون اساسی به صورت صریح بیان کرده‌اند که نیاز دو طرف روی آن مذاکره کنند.
گفتنی است که این دومین سفر دوکتور عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در قطر است. آقای عبدالله، پیش از این نیز سال قبل، به‌ خاطر افتتاح مذاکرات صلح بین‌الافغانی به قطر رفته بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.